logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۵
[ شناسه خبر : ۴۰۴۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

چالش در حوزه مسکن به دلیل ضعف حکمرانی

چالش-در-حوزه-مسکن-به-دلیل-ضعف-حکمرانی
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه مسکن، به‌ویژه در زمینه اجاره بها و قیمت مسکن، حکمرانی مناسبی نداریم و از این لحاظ جزو کشورهای بسیار ضعیف هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ مصطفی طاهری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، به انتقاد شدید از وضعیت کنونی بازار مسکن پرداخت و اظهار داشت: در حوزه مسکن، به‌ویژه در زمینه اجاره‌بها و قیمت مسکن، حکمرانی مناسبی نداریم و از این لحاظ جزو کشورهای بسیار ضعیف هستیم. زیرا زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای کنترل این بازار را فراهم نکرده‌ایم.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به دو راهکار اساسی برای بهبود وضعیت مسکن، تصریح کرد: اولین اقدام ضروری، وضع مالیات بر خانه‌های خالی و ایجاد سازوکارهای شناسایی این املاک است. این اقدام نقش بسزایی در متعادل‌سازی قیمت اجاره بها و قیمت مسکن خواهد داشت. دومین راهکار نیز واگذاری زمین و تسهیل در ساخت و ساز است که در این حوزه نیز شاهد کم‌کاری‌های بسیاری بوده‌ایم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت الحاق زمین به محدوده‌های شهری، افزود: الحاق زمین به محدوده‌های شهری یکی از راه‌های موثر برای افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت‌ها است. مالیات بر خانه‌های خالی تاثیرگذار بوده ولی اقدام موثری در این باره انجام نشده و در حوزه عرصه زمین و تسهیل در ساخت و ساز نیز کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته است.

وی همچنین به موضوع ساخت و ساز و افزایش تعداد مستاجران اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته، به‌ویژه پس از دهه نود، ساخت و ساز تضعیف شده و این موضوع باعث افزایش چشمگیر تعداد مستاجران شده است. تنها راه رونق دادن به حوزه مسکن و حل مشکل مسکن، واگذاری زمین و ساخت و ساز گروهی است که اجرای آن در برخی از استان‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

طاهری همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد اجرای طرح‌های ساخت و ساز گروهی در سراسر کشور باشیم تا بتوان مشکل مسکن را به طور اساسی حل کرد.

پیشرفت چشمگیر در مقابله با بحران آب زنجان

وی با تاکید براینکه در اقدامی مهم برای مقابله با بحران کم‌آبی در استان زنجان، اقدامات چشمگیری صورت گرفته است عنوان کرد: استفاده از آب‌های سطحی در استان زنجان بسیار پایین است در حالی که در این شرایط باید به مصرف آب‌های سطحی رفت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی استان، گفت: در ۵۰ سال گذشته، میزان بارندگی استان زنجان ۲ میلیارد متر مکعب بوده که این میزان با مصرف استان در این مدت برابری می‌کند. این در حالی است که بیش‌ترین مصرف آب از منابع زیرزمینی بوده و همین امر باعث افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

وابستگی شدید به آب‌های زیرزمینی

وی افزود: در حال حاضر، ۸۹ درصد آب شرب و ۹۵ درصد آب مورد نیاز صنعت استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود. این وابستگی شدید به منابع آب زیرزمینی، تهدیدی جدی برای آینده استان محسوب می‌شود.

عقب‌ماندگی در سدسازی

طاهری با بیان اینکه استان زنجان در مقایسه با استان‌های همجوار، به ویژه آذربایجان‌شرقی، در حوزه استفاده از آب‌های سطحی عقب‌ماندگی شدیدی داشته است، گفت: چهار سال پیش، میزان آب تنظیمی استان زنجان در پشت سدها حدود ۴۵ میلیون متر مکعب بود که این رقم نسبت به استان‌های همسایه بسیار ناچیز بود.

تخصیص اعتبارات کلان برای رفع بحران

وی با تاکید براینکه برای رفع این مشکل، مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب استان تخصیص یافته است ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها، فاصله استان زنجان با استان‌های همجوار در حوزه منابع آبی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

تکمیل سدها، راهکار اصلی

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  تکمیل سد مشمپا و احداث سد کلوج طارم و سد بعثت در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: این اقدام استفاده از آب‌های زیرزمینی را به حداقل می‌رساند.

وی با اشاره به پیشرفت قابل توجه در تکمیل سد مشمپا، گفت: بزرگ‌ترین مانع در راه تکمیل این سد، مسائل زیست‌محیطی بود که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، این مشکل برطرف شده است.

آینده‌ای روشن برای تامین آب پایدار

طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و اعتبارات تخصیص یافته، آینده تامین آب پایدار در استان زنجان روشن‌تر به نظر می‌رسد. با تکمیل سدها و اجرای طرح‌های آبخیزداری، وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی کاهش یافته و از این منابع ارزشمند محافظت می‌شود. 

وی در ادامه به تناقض در اظهارات دولت درباره افزایش قیمت بنزین اشاره و عنوان کرد و گفت: دولت اظهار  نظر علنی در مورد افزایش کلی قیمت بنزین نداشته است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس مصوبه‌ای مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، گفت: رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت، ضمن اشاره به ناترازی در بازار بنزین، از افزایش قیمت آن براساس طرح‌های مختلف سخن گفتند اما تاکنون دولت به صورت رسمی و افزایش کلی قیمت بنزین خبر نداده است.

وی با اشاره به مصرف بالای بنزین در کشور، گفت: مصرف روزانه بنزین گاهی به ۱۵۰ میلیون لیتر می‌رسد در حالی که میزان تولید داخلی تنها ۱۱۰ میلیون لیتر است. این موضوع باعث شده تا دولت به دلیل خالی شدن انبارها مجبور به واردات بنزین شود و در مقابل، قاچاق بنزین نیز افزایش اتفاق می‌افتد.

طاهری با تأکید بر اهمیت ساماندهی مصرف بنزین، گفت: دولت طرح‌هایی برای ساماندهی مصرف بنزین، به ویژه برای خودروهای پر مصرف و افراد دارای چند خودرو، در دست بررسی دارد. اما تاکنون خبری از افزایش کلی قیمت بنزین برای همه مصرف‌کنندگان منتشر نشده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر